Vandaag is Man in Wainscott (1969), een uitbundig schilderij van Willem de Kooning (1904-1997) in Fenix geïnstalleerd in een speciaal hiervoor ontworpen daglicht vitrine. Met dit allerlaatste kunstwerk is het museum klaar voor de koninklijke opening in aanwezigheid van H.M. koningin Máxima (15 mei) en de publieksopening op 16 mei aanstaande. Fenix, het nieuwe kunstmuseum over migratie verwierf dit groot formaat doek vorig jaar bij Veilinghuis Christie’s in New York. De Kooning schilderde het in 1969 in één van zijn meest productieve periodes in zijn atelier in East Hampton, op de uiterste punt van Long Island. Het heldere licht van de Atlantische oceaan hier deed hem regelmatig aan Nederland terugdenken.
Landverhuizer
In de ochtend van 18 juli 1926 vertrekt overhaast en zonder afscheid te nemen de tweeëntwintigjarige Willem de Kooning naar New York. De Kooning wordt geboren in de Rotterdamse Zaagmolenstraat en droomde lange tijd over de Verenigde Staten. Zijn oom, die voor de Holland-Amerika Lijn voer, vertelde hem erover en gaf hem als jonge jongen een American football. Later ontdekte De Kooning in het bloeiende uitgaansleven van de Maasstad de jazz en de Charleston en met vrienden smeedde hij het plan de oversteek te maken. “To get rich’’, zoals hij in latere interviews zelf zou zeggen. En net als miljoenen andere mensen vertrok hij vanaf één van de Rotterdamse kades waar ook Fenix staat en koos ook hij ervoor een nieuw leven tegemoet te gaan. Zijn eerste jaren hier verliepen moeizaam maar wanneer na de Tweede Wereldoorlog New York het centrum van de kunst wordt, is Amerika klaar voor een home-made artist en wordt Willem de Kooning omarmt als American Master. Ondanks zijn internationale faam heeft De Kooning zijn Rotterdamse afkomst nooit verloochend. In een brief aan zijn vader schrijft hij: “En terwijl ik naar bed ga, denk ik aan de Zaagmolenstraat.”
Anne Kremers, directeur Fenix: ‘Het migratieverhaal van De Kooning is even kleurrijk als zijn werk. Hij begon zijn leven in armoede in Rotterdam-Noord, stapte zonder geldig passagiersbewijs bijna honderd jaar geleden als verstekeling aan boord van een schip en eindigde als gevierd kunstenaar in New York. Het is haast symbolisch dat dit schilderij uit zijn glorietijd voortaan te zien in een voormalige havenloods in de stad die hij achter zich liet.’